صفحه اصلی >  آرشیو اخبار 


 

 
برگزاری کارگاه های توانمندسازی و افزایش مهارت های دبیران و کارشناسان میزهای کالا، خدمات و کشور در سازمان توسعه تجارت ایران

 

 

      در اجرای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم اندار، توجه به  اثربخشی و کارائی در فرآیندها و روش های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشوری و همچنین کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاههای اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز،  اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت ایران با هدف حصول به سیاست های موصوف و ارتقاء سطح کمی و کیفی ماموریت های سازمان از سال 1395 در دستور کار سازمان قرار گرفت. درهمین راستا  و به منظور توانمند سازی و افزایش مهارت ها و دانش دبیران و کارشناسان میزهای کالا، خدمات و کشوری از ابتدای سال 1396 و بر اساس اولویت های تعیین شده نسبت به طراحی  برنامه های آموزشی متنوع  و کارگاه های تخصصی کاربردی در تراز جهانی و بصورت ویژه  اقدام گردید که در ذیل گزارش چکیده دو کارگاه برگزار شده جهت استحضار ارائه می گردد:

 

الف: برگزاری کارگاه های  آموزشی در تراز جهانی:

    مطابق هماهنگی های بعمل آمده با سازمان مدیریت صنعتی کشور مبنی بر برگزاری تعداد 10 دوره آموزشی تخصصی  برنامه ریزی شده، تا بحال 7 دوره با عناوین و مشخصات جدول ذیل برای تعداد 58 نفر و به میزان 1392  نفر ساعت از طریق اساتید برجسته بین المللی و عمدتاً از کشور فرانسه برگزار شده است. نظرسنجی های به عمل آمده از همکاران حاکی از آن است که دوره های مذکور مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفته است.

جدول برگزاری دوره های آموزشی کارشناسان و مدیران در تراز جهانی منتهی به خردادماه  1397

 

ردیف

عنوان دوره

 

تعداد

فارسی

انگلیسی

1

بازاریابی و توسعه کالا و مواد اولیه صادرات

International Marketing and Sales

10

2

تجارت بین المللی

International Business

16

3

مذاکرات بین المللی تجاری

International negotiations

18

4

تامین مالی تجاری

International finance

1

5

رهبری در فضای جهانی

Leadership in global context

2

6

ورود به بازارهای جهانی

Entering Foreign Markets   

9

7

کارگاه آموزشی مهارت های رهبری

Leadership  Skills Workshop

2

 

تصاویر برگزاری دوره های آموزشی کارشناسان و مدیران در تراز جهانی

   

شایان ذکر است سه دوره باقی مانده با عناوین Economics for international Business , Global Business Strategy, International Law and Contracts   در تیرماه و مردادماه سالجاری برگزار خواهد شد.

ب: گزارش چکیده کارگاه آموزشی استراتژی ودیپلماسی تجاری در کشورهای هدف

    مطابق هماهنگی های بعمل آمده با مرکز آموزش بازرگانی مبنی بر برگزاری یک کارگاه آموزشی 12 ساعته، سلسله نشست های تخصصی تحت عنوان " استراتژی و دیپلماسی تجاری" از اول اردیبهشت ماه سالجاری با تعداد 4 جلسه سه ساعته و با مشارکت تعداد بیش از 100 نفر و به میزان 1200  نفر ساعت برای دبیران و کارشناسان میزهای کالا، خدمات و کشور برگزار گردید .  همچنانکه اشاره شد هدف از برگزاری نشست های موصوف که بصورت کارگاهی و سخنرانی برگزار گردید، ارتقاء دانش شرکت کنندگان در سازمان توسعه تجارت  و گسترش توانایی های علمی و عملی در مباحث مرتبط با دیپلماسی تجاری و استراتژی و برقراری ارتباط و شبکه سازی برای بهبود عملکرد سازمان تعیین گردید. این برنامه با استقبال گسترده کارشناسان سازمان برخوردار بوده و ارزیابی ها و نظرسنجی های صورت پذیرفته بیانگر تاثیر برجسته این قبیل نشست ها در بین کارشناسان بوده است.  سخنرانان و اهم مطالب مطروحه در این نشست ها و حداول نظرسنجی های صورت پذیرفته به شرح ذیل می باشد.

برنامه جلسه اول:

سخنرانان:

1) تاکو وسترهویز (رایزن اقتصادی سفارت هلند در ایران)

2) رضا سیف اللهی (مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی)

3) دکتر وحید بزرگی (عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی و نویسنده کتاب دیپلماسی تجاری)

خلاصه مطالب:

ابتدا تعاریفی از استراتژی و دیپلماسی اقتصادی مطرح شده و با نمایش فیلم The Art Of Diplomacy ، ابعاد و ضرورت حوزه دیپلماسی برای شرکت کنندگان در جلسه به تفضیل تشریح گردید. فیلم کوتاه What is Strategy به تشریح مفاهیم استراتژی پرداخته و استراتژی شرکت سوئدی IKEA به عنوان نمونه ای از استراتژی شرکتی تشریح شد.

درادامه برنامه آقای وسترهویز به تشریح ساختار سازمان توسعه تجارت هلند پرداخت و با تشریح نوع        حمایت های دولت هلند در توسعه صادرات، مهارت های مورد نیاز یک کارشناس حوزه بازرگانی خارجی و رایزنان بازرگانی را بیان کرد.

در انتهای برنامه پنل پرسش و پاسخ با حضور آقایان: دکتر بزرگی، کمالی اردکانی، وسترهویز و سیف اللهی برگزار و به پرسش های شرکت کنندگان در حوزه استراتژی و دیپلماسی اقتصادی پاسخ داده شد.

 

برنامه جلسه دوم:

سخنرانان:

1) خانم دکتر فاضل (عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی)

2) خانم کاموسی ( رئیس گروه صادرات پتروشیمی)

3) آقای مهندس مددی (قائم مقام مدیر عامل پتروشیمی زنجان)

در ابتدا خلاصه مطالب جلسه اوّل توسط آقای مهندس سیف اللهی مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی تشریح شد و سپس خانمها فاضل و کاموسی به تفضیل گزارش تهیه شده توسط Jetro در سال 2006 در مورد دیپلماسی اقتصادی ایران در آسیای جنوب شرقی بخصوص ژاپن و کره را تشریح کرده و نقاط مثبت و منفی گزارش فوق را تحلیل کردند.

سپس آقای مهندس مددی تجربه های آموخته شده در حوزه تقویت توانائی های دیداری-شنیداری را که در شرکت اسکانیا در سوئد آموزش دیده بودند تشریح و طی یک کار عملی گروهی بخشی از مهارت انتقال تجربه از طریق Gamification را به حاضران در جلسه نمایش دادند.

حضور جناب آقای مهندس خسروتاج، معاون محترم وزیر در امور صادرات و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه و صحبت اختتامیه ایشان، عزم سازمان در تقویت صادرات کشور و حمایت از صادرکنندگان را نمایش داده و موجب غنای بیشتر جلسه آموزش گردید.

برنامه جلسه سوم:

سخنرانان:

1- آقایان نونو وارزه‌آ رایزن اقتصادی و بازرگانی کشور پرتغال در ایران،

2-کمالی اردکانی رایزن سابق بازرگانی ایران در چین

3- دکتر بهمن متولی عضو هیئت علمی مرکز آموزش بازرگانی و دانشگاه جرج واشنگتن قطر، در سالن سبز سازمان توسعه تجارت برگزار گردید.

در ابتدا، آقای وارزه‌آ ، در مورد ساختار و تاریخچه سازمان توسعه تجارت پرتغال با نام aicep اطلاعات جامعی را ارائه کرده و نحوه کارکرد و وظایف این سازمان را بطور مبسوط تشریح نمود. سپس ضمن طرح راهکارهای حضور در دفاتر مختلف aicep در توسعه بازار محصولات پرتغالی و جذب سرمایه گذار خارجی برای پرتغال، با مثال های کاربردی، خصوصیات لازم برای فعالیت در حوزه توسعه تجارت را که معیار انتخاب رایزنان بازرگانی است تشریح نمود. در ادامه آقای کمالی اردکانی، علاوه بر ترجمه برخی از نکات کلیدی مطرح شده، به تجربه های مشابهی که در کشور چین برخورد داشتند را بیان نمودند.

دکتر بهمن متولی با تشریح رویکردهای دیپلماسی کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان و ژاپن پرداخته و با مثالهای کاربردی، تکنیکهای مذاکرات دیپلماتیک را آموزش دادند. برنامه در ساعت 12:00 پس از پاسخ سخنرانان به سوالات مخاطبان به اتمام رسید.

 

برنامه جلسه چهارم:

سخنرانان:

1-  آقای مهندس رضا سیف اللهی (مدیر عامل مرکز آموزش بازرگاتی، با بیش از 20 سال سابقه تدریس و مشاوره در ایران، ترکیه، هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی)

2- آقای دکتر کیوان کیان (استاد مهارتهای ارتباطی و تن گفتار)

یکی از خصوصیات عصر حاضر، غلبه فضای مجازی بر اکثر فعالیت های اجتماعی و اقتصادی است. به کارگیری نرم افزارهای مختلف، جایگزین مراجعه به ادارات و بانک ها شده است و مدرسه های مجازی، قابلیت ارائه خدمات آموزشی خود را به اقصی نقاط دنیا دارند. شبکه سازی در فضای مجازی، بخشی از فعالیتهای اجتماعی انسان امروزی را به خود اختصاص داده و نقش اقتصادی و تجاری آن، اهمیت روزافزونی پیدا کرده است. کارگاه " شبکه سازی از طریق شبکه های اجتماعی" توسط آقای مهندس رضا سیف اللهی، ابتدا با توضیح شبکه سازی و ضرورت آن در دنیای امروز، با ارائه تاریخچه ای از شبکه های اجتماعی، فلسفه شبکه اجتماعی را که هر فرد با سه واسطه به هر شخص دیگری می تواند متصل باشد را بیان کرده و سپس بصورت عملی، ایجاد یک صفحه شخصی در شبکه اجتماعی حرفه ای LinkedIn که مختص شبکه سازی کاری است را نشان داده و راهکارهای تکمیل یک پروفایل کاری و ایجاد  یک شبکه کاری را به شرکت کنندگان دوره نشان داد.

در ادامه برنامه آقای دکتر کیوان کیان، با ارائه ای جذاب، تیپ های شخصیتی از دیدگاه بقراط و سایر مطالعات در مورد خصوصیات تیپ های شخصیتی را بیان نموده و ضمن توضیح اهمیت این موضوع در برقراری ارتباط مؤثر، بصورت عمومی، تیپ شخصیتی عده ای از شرکت کنندگان دوره را بر مبنای طرز نشستن نشان داده و برخی از مبانی Body Language را بطور مختصر بیان نمود.

    در انتهای برنامه آقای دکتر سیدی، ضمن تشریح هدف از برگزاری چهار جلسه، به همکاران در سازمان توسعه تجارت تاکید کردند که شبکه سازی را باید در خود سازمان آغاز کرده و نوید دادند که این برنامه های آموزشی بطور مستمر در سازمان توسعه تجارت ادامه خواهد یافت. برنامه هفته بعد، ارائه مختصری از کتاب چرا ملت ها شکست     می خورند"  که تحسین شده توسط چند نفر از برندگان نوبل اقتصاد است تعیین گردید.

نتایج نظر سنجی نشست اول استراتژی دیپلماسی تجاری: 

عناوین شاخصهای مرتبط با نحوه تدریس و محتوای دوره

عالی

خوب

متوسط

جمع

ارزش علمی موضوعات ارائه شده

9

12

1

22

ارزش کاربردی موضوعات ارائه شده

11

11

-

22

نحوه تشریح و ارائه مطالب توسط ارائه دهنده

12

10

-

22

میزان پاسخگویی دوره برگزاری به انتظارات شما

8

12

2

22

تناسب مدت زمان دوره به انتظارات شما

7

13

2

22

زمان برگزاری دوره

8

12

2

22

وسایل کمک آموزشی

6

14

2

22

فضای برگزاری دوره

7

10

-

17

 

 

نتایج نظر سنجی نشست دوم استراتژی دیپلماسی تجاری:

عناوین شاخصهای مرتبط با نحوه تدریس و محتوای دوره

عالی

خوب

متوسط

جمع

ارزش علمی موضوعات ارائه شده

22

13

5

40

ارزش کاربردی موضوعات ارائه شده

20

16

4

40

نحوه تشریح و ارائه مطالب توسط ارائه دهنده

21

17

2

40

میزان پاسخگویی دوره برگزاری به انتظارات شما

17

17

6

40

تناسب مدت زمان دوره به انتظارات شما

9

23

6

38

زمان برگزاری دوره

12

24

4

40

وسایل کمک آموزشی

6

13

21

40

فضای برگزاری دوره

7

24

9

40

  

نتایج نظر سنجی نشست سوم استراتژی دیپلماسی تجاری:

عناوین شاخصهای مرتبط با نحوه تدریس و محتوای دوره

عالی

خوب

متوسط

جمع

ارزش علمی موضوعات ارائه شده

13

11

5

29

ارزش کاربردی موضوعات ارائه شده

12

13

5

30

نحوه تشریح و ارائه مطالب توسط ارائه دهنده

13

14

3

30

میزان پاسخگویی دوره برگزاری به انتظارات شما

10

14

6

30

تناسب مدت زمان دوره به انتظارات شما

7

16

5

28

زمان برگزاری دوره

11

14

4

29

وسایل کمک آموزشی

9

14

6

29

فضای برگزاری دوره

5

19

2

26

  نتایج نظر سنجی نشست چهارم استراتژی دیپلماسی تجاری:

عناوین شاخصهای مرتبط با نحوه تدریس و محتوای دوره

عالی

خوب

متوسط

جمع

ارزش علمی موضوعات ارائه شده

28

9

2

39

ارزش کاربردی موضوعات ارائه شده

30

6

1

37

نحوه تشریح و ارائه مطالب توسط ارائه دهنده

31

6

1

38

میزان پاسخگویی دوره برگزاری به انتظارات شما

22

9

4

33

تناسب مدت زمان دوره به انتظارات شما

19

10

6

35

زمان برگزاری دوره

17

9

7

33

وسایل کمک آموزشی

14

11

7

32

فضای برگزاری دوره

12

7

8

27

 

نتایج : محتوای کارگاه ها، ارزیابی و نظرسنجی های بعمل آمده از شرکت کنندگان آن حاکی از استقبال گسترده مدیران و کارشناسان سازمان از برگزاری کارگاه های موصوف بوده است و به زعم همکاران مطالب دوره جدید و مرتبط با نیازهای آنان بوده و خواستار برگزاری کارگاه هایی با رویکرد کاربردی می باشند.

 

 تاریخ انتشار:1397/04/12  ساعت درج:١٣:٣٤  شماره خبر:٦٦٨٣  بازدید:168

  نسخه چاپي


خروج