صفحه اصلي >  آرشیو اخبار 


 

 
خسروتاج: همه ما باید از چشم‌اندازی که سازمان در پیش رو دارد، تصویر روشنی داشته باشیم

 

خسروتاج: همه ما باید از چشم‌اندازی که سازمان در پیش رو دارد، تصویر روشنی داشته باشیم

آقای مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر و رییس‌کل‌ سازمان توسعه تجارت در نشستی صمیمانه با معاونان، مدیران‌کل و کارشناسان سازمان، در سخنانی به بیان دیدگاه های خود درباره چشم انداز و وظایف سازمان پرداخت.

وی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت سازمانی است که سه گروه ذینفع دارد که به ترتیب عبارتند از:

1- دستگاههای دولتی، از جمله ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌های اقتصادی که بنا به موضوعات مرتبط با شرح وظایف این سازمان، انتظاراتی دارند.

2- تجار از جمله صادرکنندگان که توقع دارند سازمان در جهت توسعه صادرات و حمایت از صادرکنندگان عمل نماید.

3- همکاران سازمان که از سطوح مختلف مدیریت آن توقعاتی را برای بهبود فضای کار، عدالت سازمانی ارتقاء و غیره دارند.

لذا سازمان باید در جهت توسعه صادرات کالا و خدمات برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت کند، موضوع توسعه صادرات را به طور عملیاتی پیگیری و به موقع اقدامات و راهکارهای مفید را ارائه نماید، باید ارزیابی کنیم که اهداف صادرات کالا و خدمات را تا چه حد به پیش برده‌ایم و در پایان سال نسبت به تحقق یا عدم تحقق آن پاسخگو باشیم. اگر این سازمان به عنوان متولی صادرات غیرنفتی برای ساماندهی جریان صادرات کشور تعیین شده است باید همه ما در حد توان در این راستا عمل کنیم.

در دهه 60 و در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از هموطنان ما شهید شدند و اکنون می‌بینیم که در سایه این فداکاری صادرات از مرزهای چزابه، مهران و غیره با امنیت انجام می‌شود که این نتیجه همان ایمان به راه شهدا و پایداری و مقاومتشان بوده است. اگر در توسعه صادرات به آنچه می‌خواهیم اعتقاد قلبی نداشته باشیم بی‌شک به آنچه انتظار داریم نخواهیم رسید؛ امروز رسیدن به رشد صادرات غیرنفتی چیزی کمتر از آن فداکاری‌های دوران جنگ نیست. بنابراین همه باید در این مسیر گام برداریم چراکه بدون آن دست یافتن به اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید داخلی و... امکان‌پذیر نخواهد بود.

همه ما باید از چشم‌اندازی که سازمان در پیش رو دارد تصویر روشنی داشته باشیم، در موضوعات مختلف مرتبط با کشورهای هدف، صادرات کالا، صادرات خدمات و ... باید بدانیم به کجا خواهیم رفت. اگر این مسیر روشن نباشد نمی‌توانیم برای رسیدن به آن هم‌افزایی داشته باشیم.

یکی از دغدغه‌های من بحث فرهنگ سازمانی است. اینکه چه فرهنگی در سازمانی حاکم باشد؟ در فرهنگ سازمانی موضوع کیفیت کار، انضباط، پشتکار، تعهد و ... مطرح است. من در دیدار با مسئولان کشورهای مختلف همواره این سوال را پرسیده‌ام که به نظر آنها رمز موفقیت کشور متبوعشان چیست؟ برخی مثل مسئولان کشور سنگاپور، به انضباط اشاره کردند؛ مسئولان کشور اسلواکی پشتکار را رمز موفقیتشان دانسته‌اند؛ فنلاندی‌ها به تعهد به قول و یکی بودن حرف و عمل و کره‌ای‌ها نیز به تمرکز بر کارآفرینی اشاره کردند.

اگر سازمان ملبس به لباسی باشد که نتیجه آن انضباط، بهره‌وری، کیفیت و غیره نباشد، نمی‌تواند موفق عمل کند؛ به همین دلیل معتقدم که کارشناسان این سازمان باید مطابق توانمندی و سلایق خود در دفاتری کار کنند که از فعالیت‌شان در آنجا راضی باشند که در غیر این صورت بهره‌وری کاهش خواهد یافت. باید فرهنگ سازمانی را خودمان ایجاد کنیم و به پیشبرد کار کمک کنیم.

همه سازمان‌های توسعه تجارت در جهان 3 وظیفه اصلی دارند:

1-    اطلاع‌رسانی: اطلاع‌رسانی به صادرکنندگان، شرکت‌های کوچک و متوسط و سایر مخاطبان؛ سوالاتی مانند اینکه کدام کشورها، کشورهای هدف صادراتی هستند؟ کدام کالاها را و با چه روشی می‌توان صادر کرد؟ و... مربوط به همین موضوع است. اطلاع‌رسانی یکی از بخش‌های حائز اهمیت تمام سازمان‌های توسعه تجارت دنیا است و اگر امروز در این زمینه ضعف داریم باید آن را رفع نمائیم.  

2-    توسعه صادرات کالا از طریق میزهای کالایی: این فعالیت کار پویایی است که مشارکت همه کارمندان سازمان را می‌طلبد. ما باید بدانیم ظرفیت‌های آتی کشورمان چیست؟ باید در چه بخشی صادرات انجام دهیم و روی چه کالاهایی تمرکز کنیم؟ کالاهای جدید و نوظهور چه هستند؟ این موضوع کار همه کارشناسان سازمان را می‌طلبد تا بتوانیم 20 سال آینده را پیش‌بینی کنیم. نباید انتظار داشته باشیم که در همه این مسائل، دولت ارزیابی و تصمیم‌گیری کند. به همین جهت باید سازمان توسعه تجارت امور کارشناسی صادرات را برعهده بگیرد و من معتقدم که باید حداقل
یک چهارم کارمندان سازمان در پیش‌برد امور مرتبط با میزهای کالایی فعال باشند.

3-    توسعه بازار از طریق میزهای کشوری: باید میزهای کشوری نیز در سازمان توسعه تجارت فعال گردد و در میز هر کشور، کارشناسان آن بیشترین و بهترین اطلاعات روز را در اختیار داشته باشند تا بتوانیم به صادرات کالا و توسعه کشورهای هدف مختلفی صادرات داشته باشیم.

اگر سازمان در این 3 زمینه پیشرو باشد، می‌توان به پیشبرد اهداف سازمان کمک کرده و جایگاه سازمان توسعه تجارت را در سطح دولت و ذینفعان آن ارتقاء دهیم.



 

 تاریخ انتشار:1395/11/03  ساعت درج:١٢:٤١  شماره خبر:٤١٥٤  بازدید:141

  نسخه چاپي


خروج